Německé titulky.
Přestávky: v 19.50 a 21.15 hodin.
Jen několik operet z obrovského množství děl tohoto žánru si dodnes udrželo svojí zvláštní přitažlivost – Netopýr je rozhodně jednou z nich. Cesta k této mistrovské ukázce Straussova dramatického umění byla však spíše prozaická. Na jejím počátku stál vaudeville, tedy jednoduchá komická hra se zpěvy s názvem Le réveillon. Jejími autory byli Henri Meilhac a Ludovic Halévy – mistři libretisté, oblíbení spolupracovníci Offenbacha, ale také autoři libreta k Bizetově Carmen. Komedii pro Vídeň přeložil Carl Haffner, ovšem pouze jako mluvenou frašku, bez písní. Potíže nastaly s názvem a tedy s prostředím, kde se hra odehrává. Le révellion je totiž jméno pro typicky francouzský (a portugalský) zvyk dlouhé večeře spojené s oslavou, která trvá minimálně do půlnoci, ale většinou ještě déle. Taková představa byla zřejmě pro vídeňské publikum stěží pochopitelná a proto bylo rozhodnuto přesunout ve vídeňské verzi celý děj na typicky vídeňskou událost – na ples. Spolu s touto změnou se také původně „obyčejná“ divadelní hra proměnila v hudební divadlo - libreto bylo nabídnuto Straussovi, který nezaváhal ani okamžik.
Zkušení francouzští libretisté vytvořili příběh s jiskřivým humorem, který přesně odpovídal Straussově představě. Bez nadsázky lze říci, že Netopýr je jeho nejlepším dílem a skutečným úhelným kamenem operetního žánru. K Netopýrovi se vážou dva vžité bonmoty, řekněme anekdoty, na kterých je ovšem jen část pravdy. První praví, že Strauss celou operetu napsal za 42 nocí a druhá, že opereta byla po šestnácti reprízách stažena z repertoáru. Je pravda, že Strauss Netopýra v jeho základech naskicoval za šest týdnů, ale od počátku kompozice k premiéře uběhlo šest měsíců, během kterých skladatel operetu stále dopracovával. Netopýr byl poté skutečně po šestnácti uvedeních stažen z repertoáru, ovšem jen proto, že divadlo Na Vídeňce mělo již dopředu nesmlouvanou sérii představení zájezdové operetní společnosti. Když odehrála své kusy, úspěšný Netopýr se na scénu opět vrátil. Zajímavější je možná skutečnost, že jedno z prvních mimovídeňských provedení Netopýra řídil v Hamburku tehdejší šéf místní opery Gustav Mahler.
NETOPÝR

Na začátku byl malý žertík... nejslavnější opereta krále valčíků. Před představením uvidíte nasvícenou oponu Gustava Klimta.